\M)U“
W\/ By Dante Chinni

The channel offers more in-depth coverage
of the Middle East than most Americans
usually see

AY this about the people who run Al
S Jazeera: They are nothing if not per-
sistent.

Two weeks ago, the network best known
in the United States for airing video messages
from Osama bin Laden launched an English-
language news channel — known as Ali
Jazeera International (AJ]) — despite the fact
that not a single US cable company or major
satellite provider had agreed to carry it.

Al Jazeera bypassed the cable companies
to stream on the Internet. If you have a high-
speed connection and $6 a month to spare,
you can tune in on your computer. The move
is seen as a stopgap until AJI can find a home
somewhere on US television.

Not surprising, given its pedigree, the
new channel has already proved controver-
sial. Critics argie that allowing Al Jazeera

Five hours with Al

International to air on American television
would be essentially giving a megaphone to
those who spout anti-American propaganda.
Supportets of letting the network air argue
that seeing the way the Arab world views the
US might broaden minds here.

But the “should we or shouldn't we look

at Al Jazeera International” debate is going

on in virtual darkness, Few Americans have
actually seen AJI. But I have. During its first
weekend on the air, 1 closely monitored five
hours of coverage -— mostly newscasts — to
get a sense of what it was aiting and to get
some sense of its tone.

In both style and substance, it has a
British feel. Indeed, if you briefly clicked by
Al Jazeera Intematmnal on television, you
might mistake it for the BBC, from its
understated, clean graphics to the on-camera
personnel speaking with English accents. It
also has the BBC’s more-giobal view of the
news, stretching far afield for stories. In its
first weekend, for instatce, the channel
trumpeted the fact that its reporters got into
Burma (Myanmar), a country that foreign

reporters are rarely allowed to enter.

But AJI is no BBC clone. This is an
Arab voice — self-consciously so. It also
foudly markets itself as independent.

it
a
I

1

Critics argue that allowing
to air on American televisi
giving a megaphone to !
American propaganda. Si
network air argue that se
world views the US migt

Anchors at times introduce stories by talking

aboul the channel’s “fearless journalism™ —
a network slogan. In a story the channel did
about its own launch, for instance, it happi-

1y pointed out that everyone criticises Al

Jazeera. The piece included clips of Saddam
Hussein-era [raqi officials saying Al Jazeera



Jazeera in

is spreading US propaganda, juxtaposed

against soon-to-be-former US Secretary of

Defence Donald Rumsfeld calling the chan-
nel “irresponsible”.

1g Al Jazeera International
ision would be essentially
o those who spout anti-
Supporters of letting the
seeing the way the Arab
ght broaden minds here

Most of all, the’news agenda is focused
on the Middle East. Consider a rundown of
the lead block of stories that appeared on the
channel’s Sunday evening broadcast that
opening weekend.

The lead story focused on Syria getting
involved in Iraq in part to prevent the war-

English

torn .country’s dissolution. There was a
report on Iraq that included footage of the
“Islamic Army in Iraq” going through drills
and graduating a group of new soldiers.
That was followed by a story about the
Israeli army bombing targets on Gaza and
people who voluntarily went to serve as
human shields of a supposed target. There
was a piece on how Hezbollah leader
Hassan Nasrallah was urging followers to
protest Lebanon’s “illegitimate” govern-
ment. New Yorker reporter Seymour Hersh
appeared in a short item saying that the CIA
had found no conclusive evidence that Iran
has a secret nuclear programme. And, final-
ly, there was a story about President Bush
travelling to Asia and “failing” to secure
cooperative agreements from China or
Russia on how to handle Iran.

That’s a heavy dose of Middle Eastern
news before the first commercial break. And
one that included subtle and not-so-subtle
jabs at the US administration.

It is also a different perspective than one
would get in the US media. The next day's

New York Times, for example, had a front-
page siory about Irag, but its stories about
Syria. Lebanon, and Gaza were deep inside
the paper. An item about Mr Hersh suggesting
that Mr Bush was “ignoring’
nowhere to be found. The Bush-in-Asia piece
was a fairly sualghtforward account of a pres-
idential travel trip.

A few days later, a Lebanese cabinet
minister was assassinated, and Syria renewed
diplomatic relations with Iraq. Those stories
did not come out of the blue — something
that A} viewers, who had intensive exposure
to the broader news context of these regional
events, understood,

Among the many issues surrounding AJI
that will arise in the days ahead, one seems
foremost. Is it a mouthplcce for alm-
American propaganda?

That’s hard to say after just five hours of
viewing. But one thing is clear: The channel
seems likely to offer more in-depth coverage
of the Middle East than anything else most
Americans are going 0 see. COURTESY THE
CHRISTIAN SCIENCE MONITOR

" the CIA was-

4
1
i
~



